reklama

Kľúče: zväzky, prívesky, záväzky...

Je piatok, predvíkendovo, popoludnie, skoro večer. Môj kľúč zaštrkoce v zámke a som doma. Nacvičeným pohybom vešiam celý zväzok kľúčov na háčik. Vtom obrovský rachot: klinček, čo to celé držal nevydržal a pustil všetky kľúče k zemi. Netušil som, že sa takouto drobnou nepríjemnosťou môže začať zaujímavý víkend.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
ilustrácia
ilustrácia 

Troška vyčítavo som sa pozrel na tú hromadu kovov na zemi. „Tak tam buďte, keď chcete.“ -- zahundral som si sám pre seba. Nebudem predsa robiť paniku, mám čas. Vyzuť, prezliecť a niekoľko ďalších rituálov príchodu domov má prednosť. Po chvíli som sa vrátil do predsiene a oslobodil som z hromady kľúčov na zemi samotný vešiačik. Taký ten kus drievka s háčkami -- produkt práce v dielni na základnej škole. Umiestniť ho pevne na pôvodné miesto na stene bolo dielom okamihu. A potom sa to začalo...

Rozhrabol som tú kopu a sústredil som sa. Boli tam kľúče obyčajné i nezvyčajné. Samostatné, so šnúrkou alebo na krúžku s ostatnými. Tie na krúžku akoby tvorili rodinu -- takú, čo spája obrúčka. Začal som ich triediť na tri kôpky: známe a použiteľné; známe ale už nepoužiteľné; neznáme až záhadné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Malý kľúč, zjavne od visacieho zámku. Na šnúrke je k nemu pripojený papierik s vyblednutým nápisom „STRECHA“. Kľúč od plochej strechy nášho bytového domu. Tej strechy, z ktorej sú pohľady na mesto také nezvyčajné. Tej strechy, na ktorej som sa so spolužiačkou pripravoval na maturity počas akademického týždňa... Známe a použiteľné (snáď).

Zväzok kľúčov rôzneho typu na krúžku a kus linolea s úplne vyblednutým nápisom. Viem, že sú od pivnice. Tá ukrýva poklady, ktorých sa zdráham zriecť... Známe a použiteľné.

Štyri kľúče na krúžku. Na prvý pohľad sú staré. Jeden bol od bráničky a druhý od vchodových dverí do prababkinho domu na okraji mesta. Už si nespomínam od čoho boli tie ďalšie dva. Možno od garáže pri dome, ale možno som to nikdy ani nevedel. Vidím ten dom, vidím čerešňu i mnohé ďalšie. Známe, ale už nepoužiteľné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dva kľúče s umelohmotným príveskom. Prívesok pripomína srdce. Jeden kľúč je od môjho bytu, druhý od brány, ktorá už dnes na kľúč nie je. (Máme čip, čo mnohí volajú magnet...) Tieto dva kľúče som mal pripravené pre kohokoľvek z blízkych, kto by potreboval prespať. Nespomínam si, že by som ich niekedy použil -- len pár krát som ich hodil z okna, keď sa mi nechcelo ísť návštevu vítať až k bráne. Srdiečko som tam privesil v nádeji, že tento zväzok povýši a u niekoho ostane nadlho... Oddelil som kľúč od bytu a zbytok putoval na kôpku známe, ale už nepoužiteľné.

Zachovalá kľúčenka s kľúčmi. Na vnútornej strane je babkiným písmom vzorne napísaná kompletná adresa. Babka je precízna. Len to nestratiť, aby sa k babke nedostal niekto nepovolaný. Známe a použiteľné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čip, kľúč od bytu, kľúč od zámku na bicykli a ešte jeden malý kľúč. Minimalistická verzia môjho aktuálneho zväzku kľúčov. Používam ich na výlety: je to skladnejšie a mám menšie obavy o ich stratu. Známe a použiteľné.

Jeden kľúč s farebným návlekom. Matne sa mi vybavujú plechové dvere od garáže, v ktorej sme s kapelou hrávali. Ostalo len pri tej garáži. Garáž to vydržala, kapela nie. Známe, ale nepoužiteľné.

Čip a kľúč od bytu. Stroho na krúžku tak, ako mi ich vrátila. Zvláštny pocit a prázdne nevedomie, kto bude ich dedičom. Známe a použiteľné (snáď).

Na zemi ostala kôpka menších kľúčov od kufrov, kufríkov, skriniek a čo-ja-viem-čoho. Myslím si, že viem, kde všade mám v byte zámky, ku ktorým by mohli patriť. Vytriedil som kľúče, o ktorých istotne viem, že už nikam nepasujú. Čo ostalo som obradne presunul na neznáme až záhadné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Postupne som na svoje miesto zavesil všetky známe a použiteľné kľúče. Háčik úplne vpravo som vyčlenil pre neznáme a záhadné, ostatné (nepoužiteľné) putovali do dielničky, do plechovky k hromade im podobným. Vonku už bola tma. Bol som spokojný so svojou prácou, hľadel som na zoradené kľúče a v hlave mi klíčil nápad na víkend: Vezmem všetky známe a použiteľné kľúče a pôjdem ich postupne vyskúšať! A ak mi ostane čas, skúsim to isté s tými neznámymi a záhadnými.

Ladislav Svršek

Ladislav Svršek

Bloger 
  • Počet článkov:  37
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Obyvateľ planéty Zem, Vesmír Zoznam autorových rubrík:  Napísané vo veršochNeexistujúce poviedkyPotrava pre dravceStalo saSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu